Doelgericht beïnvloeden met taal


Denk ‘win-win’, Stephen Covey.

  • Maak je wel eens mee dat iemand anders reageert op wat je zegt dan je zelf had verwacht?
  • Het je niet lukt om draagvlak te creëren voor een verandering die je wilt doorvoeren?
  • Of heb je wel eens onderhandelingen gevoerd waar je achteraf niet tevreden over bent?
  • Kom je op de werkvloer wel eens conflicten tegen en wil je weten hoe je daar samen uitkomt?
  • En hoe zou het voor je zijn als je taal zo kunt gebruiken dat je kollega’s meer vertrouwen in zichzelf krijgen, meer initiatieven nemen en nog beter gaan samenwerken?

Dan is het een mooi moment om je verder te gaan verdiepen in………………

De kracht van taal.

We krijgen taal met de paplepel ingegeven en we staan er vaak niet bij stil of taal wel of niet voor ons werkt. Op school leren we bijvoorbeeld het gezegde: ‘eerst zien, dan geloven’.

Als je dezelfde woorden gebruikt in een andere volgorde wordt het: ‘eerst geloven, dan zien’.

Stel jezelf eens de vraag: ‘in welke woord volgorde heb ik de meeste kans op succes?’

De kracht van woorden.

Veel competenties van medewerkers komen niet volledig tot hun recht omdat ze nog niet geloven dat ze het kunnen.

Overtuigingen werken vaak als een ‘self fulfilling prophecy’.

De kans dat je in beweging komt is natuurlijk veel groter als je ergens in gelooft. Geloof je me nog niet? Lees dan eens: ‘van Vloek naar Vrijheid’ en ‘de kracht van overtuigingen door Placebo operaties’.

Kenmerkend voor uitvinders en succesvolle ondernemers is dat ze heel sterk geloven dat wat ze doen ook gaat lukken. En door het vertrouwen dat ze uitstralen gaan de mensen met wie ze omgaan er ook in geloven. Zo word je ook een leider die medewerkers willen volgen.

 

Vragen sturen het antwoord.

Stel je presenteert een project tijdens een vergadering en je wilt graag dialoog over je plan. Wat geeft de grootste kans op input? Als je vraagt:

hebben jullie vragen?’ of ‘welke vragen hebben jullie?

De eerste vraag is een gesloten vraag terwijl de tweede vraag een open vraag is die vooronderstelt dat de kollega’s vragen hebben. Op onbewust niveau worden ze daardoor uitgenodigd om van binnen te ‘googlen’ naar de vragen die ze hebben.

 

Wanneer ik spreek met een toegankelijke stem en mijn handpalmen zijn open dan ondersteun ik zelfs mijn verbale vraag door ondersteunend non-verbaal gedrag. In de praktijk levert dit veel meer input op dan de gesloten vraag. Het effect zal je verbazen.

Voorbeeld van de magie van taal.

Taal is een krachtig instrument en je zult merken dat je veel effectiever wordt als je de NLP-taalpatronen aan je gereedschapskist hebt toegevoegd.

Een mooi en luchtig voorbeeld tref je aan in het navolgende filmpje:

En de creatieve ‘follow up’:

Natuurlijk zijn deze voorbeelden slechts een minutieus topje van de ijsberg. Succesvolle onderhandelaars, mediators, verkopers, opvoeders en leidinggevenden gebruiken bewust dan wel onbewust hun woorden zo dat ze hun doelen bereiken. NLP streeft naar ecologie en dat betekent een win-win situatie voor jou, de ander en de omgeving. Met die houding zul je op de lange termijn inspirerende resultaten bereiken.