Feedback zonder oordeel

Feedback is letterlijk terug voeden.

  • Heb je wel eens meegemaakt dat je dingen op dezelfde manier blijft doen ook al weet je dat het niet werkt?
  • Of zie je mensen om je heen zich meerdere keren aan dezelfde steen stoten?
  • Dezelfde ‘fouten’ maken en zichzelf niet de tijd gunnen om ervan te leren?
  • Herken je soms van het werk dat het ene project nog niet is afgerond en het volgende al is begonnen.

Tijd om te evalueren wordt meestal niet genomen. Wat een verspilling van ervaringen waarmee je in de toekomst je voordeel kunt doen. Juist door nu de tijd te nemen voor feedback worden goede dingen behouden, bestaat de kans op groei bij wat beter kan en wordt er ook nog eens veel tijd in de toekomst bespaart.

Feedback is een kans om te ontwikkelen.

Mensen geven zichzelf de hele dag door feedback. Soms bewust en heel vaak ook onbewust. Daarvoor gebruiken we onze innerlijke dialoog.

Hoe doe jij dat eigenlijk als iets wat je doet anders uitpakt dan je graag zou willen? Ben je blij met het feit dat je in beweging bent en leer je van de ervaring? Of geef je jezelf op de kop omdat het in jouw beleving is mislukt?

Kijk eens naar het filmpje van John Cleese in zijn rol van Basil uit Fawlty Towers. En stel je daarbij eens voor dat de auto dat deel in jou is dat net iets ‘verkeerd’ heeft gedaan.

Is het je ook opgevallen dat de innerlijke criticus van Basil nou niet bepaald een vermogende stemming creëert? En dan heb ik het nog niet eens over de energie die door het putje wegloopt. De schade van dit soort feedback is heel groot. En dan te bedenken dat de letterlijke betekenis van feedback ‘terugvoeden’ is.

Mislukking bestaat niet, alleen feedback.

Dit is een belangrijke NLP vooronderstelling. Door deze voor ‘waar’ aan te nemen creëer je een voedingsbodem voor succes. Zodra je betekenis geeft aan wat je zintuiglijk hebt waargenomen dan ben je de waarneming aan het evalueren en creëer je je eigen subjectieve werkelijkheid. Net als Basil in het filmpje.

Het effect van feedback met een oordeel is dat het vaak wordt gesaboteerd en weerstand oproept. Check ook eens bij jezelf: “wat doet het met je als je jezelf bekritiseert?”. De meeste mensen komen daardoor in een niet vermogende stemming. Ze verliezen er ook veel plezier mee.

Voor het leren is het veel effectiever om je te beperken tot zintuiglijke waarneming omdat je op basis daarvan in staat bent om je gedrag aan te passen.

Bekijk ‘fouten’ in relatie tot jouw doel.

Feedback wordt vaak te persoonlijk gegeven of te persoonlijk ontvangen. Het gaat niet over wie jij bent. Het gaat over wat je doet. De functie van feedback is om je bewust te maken van je gedrag in het hier en nu. Zodat je op basis daarvan je gedrag kunt aanpassen met de bedoeling om je doel te halen. Weet je het nog: heb een doel – kom in actie – wees zintuiglijk scherpzinnig – wees flexibel – met een psychologie en fysiologie van succes.

Feedback betekent weliswaar ‘terug voeden’ en je gebruikt het ‘feed forward’. Niet om jezelf of een ander af te branden want dat brengt je niet dichter bij je doel.

Effectief leren vraagt om feedback zonder oordeel. Daarvoor is het nodig om te kunnen schakelen tussen jezelf en de meta positie. Als je aan het doen bent, dan ben je in de ervaring. Als je klaar bent met doen dan stap je uit de ervaring en ga je naar de meta positie (ook wel helikopter view genoemd). Het is handig om daarbij een andere plek in de ruimte in te nemen. Alsof je jezelf op een film terug ziet en hoort. Belangrijk is dat je daarbij waarneemt met je zintuigen zonder er betekenis aan te geven.

“All verbal report should be taken as unverified rumour 

unless backed up by sensory based experience, 

John Grinder.

Het verschil tussen bekritiseren en voeden is enorm. Tijdens de Olympische Spelen van 1980 in Lake Placid won Eric Heiden vijf gouden medailles bij het schaatsen. Een van de geheimen van zijn succes was dat hij elke dag de tijd nam om zichzelf feedback te geven.

Feedback is the breakfast for champions.

Het verhaal gaat dat Eric Heiden elke ochtend voor het ontbijt zijn vorige dag nog even doornam. Wat ging er specifiek goed en waar ligt de groei mogelijkheid. Met een positieve afsluiting zodat hij in een goede stemming zijn dag kon beginnen.

Een voorbeeld van Eric Heiden zou kunnen zijn: “Ik ben om 10 uur naar bed gegaan waardoor mijn lichaam goed is hersteld van de fysieke inspanningen. Mijn concentratie was optimaal doordat ik voor de training 3x visualiseerde wat ik wilde bereiken. Op de rechte stukken maakte ik mijn slag goed af en gebruikte de volledige breedte van de baan. Wat ik nog kan verbeteren is een paar centimeter dieper zitten in de bochten en een fractie schuiner afzetten met mijn schaatsen zodat ik meer snelheid kan maken. Al met al was het een waardevolle dag”.

Zo integreer je leerervaringen en kun je flexibel zijn in je gedrag. Je stemming blijft vermogend en je vergroot de kans om je doel te bereiken. Leren wordt weer leuk en het gaat ook nog eens een stuk sneller.