Is aandacht selectief?
Is aandacht selectief?
Alles wat je aandacht geeft groeit.
Volgens wetenschappers zoals Mihaly Csikszentmihalyi in het boek ‘Flow’ komen er per seconde miljoenen eenheden informatie bij ons binnen via onze zintuigen. Mensen kunnen zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als je alle informatie bewust zou moeten verwerken? Dan wordt je dus hartstikke gek. Gelukkig heeft ons brein een begrenzende functie die binnen de NLP ook wel de Poortwachters functie wordt genoemd. Veelal onbewust zijn deze Poortwachters aan het weglaten, vervormen en generaliseren om de instroom beheersbaar te maken. Jammer genoeg lukt dat niet altijd en met de groeiende informatie stroom is het ook niet zo gek dat veel mensen overprikkeld raken.
In onze hersenen zit het ingenieuze Reticulaire Activatiesysteem (RAS) wat er voor zorgt dat onze hersenen slechts aan een klein deel van de overvloed aan informatie aandacht besteden. Belangrijke criteria zijn hierbij prikkels die:
- Van belang zijn om te overleven. Je ligt laat in de avond al half in slaap op de bank en ineens hoor je een hard en onbekend geluid. Je schrikt op en je bent meteen alert. Wat is hier aan de hand?
- Nieuws waarde hebben. Stel je bent zwanger en je ziet overal andere zwangere vrouwen, kinderwagens en winkels waar ze baby kleren verkopen. Of je hebt besloten een nieuwe auto te kopen en je ziet ineens veel meer auto’s van dat type op de weg rijden. Herkenbaar?
- Een hoge emotionele lading hebben. Als je naast een geliefde zit op de intensive care in een ziekenhuis dan kan een kleine verandering in ademhaling of op een monitor ook onmiddellijk je aandacht ‘grijpen’. Overigens zou ik het ziekenhuis liever ‘herkaderen’ en een gezondheidscentrum noemen. Want waar gaat je aandacht liever naar toe? Ziek of gezond.
Wat bepaalt je aandacht?
Je intenties, doelen, waarden en overtuigingen hebben allemaal
een belangrijke invloed op ons RAS systeem.
Het is daarom heel erg zinvol om bijvoorbeeld bij een belangrijk gesprek van te voren even stil te staan bij de intentie waarmee je het gesprek ingaat. Wat is belangrijk voor jou en de ander? Welk doel streef je na? Zodat je onbewuste ook weet waar het zijn aandacht op dient te richten.
Energy flows where attention goes,
as driven by your intention.
In het boek ‘het maakbare brein’ laat neuropsycholoog Margriet Sitskoorn zien ‘hoe’ je door je gedrag zelf je hersenen kunt vormen en zo beter kunt functioneren. Naast gedrag speelt ook de omgeving een belangrijke rol. Ondersteunt jouw omgeving de doelen die je wilt bereiken? Het feit dat je zelf kunt sturen op jouw persoonlijke ontwikkeling betekent ook dat hier een eigen verantwoordelijkheid ligt. Kijk en luister eens naar het volgende filmpje:
Welke rol spelen overtuigingen?
Daarnaast spelen je beperkende en of verruimende overtuigingen een belangrijke rol. Als je er bijvoorbeeld van overtuigd bent dat je op je vijftigste toch geen nieuwe baan meer vindt dan is de kans groter dat je de mogelijkheden die er wel degelijk zijn over het hoofd ziet. Terwijl degene die gelooft dat er altijd wel werk te vinden is ook veel meer kans maakt op het vinden van een nieuwe baan. Natuurlijk is het overtuigd zijn geen garantie en het maakt wel degelijk een verschil.
Googelaars en illusionisten zijn een meester in het bewust sturen van aandacht. De inmiddels razend populaire Victor Mids gebruikt mentale trucs om mensen iets te laten ervaren wat als ‘onmogelijk’ wordt beschouwd. In de praktijk weten de meeste mensen wel dat ze om de tuin worden geleid. En toch vinden we het prachtig en hebben we er veel waardering voor. Wat veel mensen niet doorhebben is dat ze in het dagelijks leven continu mentale trucs met zichzelf en andere mensen uithalen.
Hoe richt je aandacht?
Mijn suggestie is dus om bewust aandacht te richten op wat je wilt bereiken. Regelmatig stilstaan bij wat belangrijk is, geeft ook je onbewuste input om zijn antenne uit te zetten op de informatie die daarmee te maken heeft. Zo laat je de Poortwachters voor je werken. Over selectieve aandacht zijn veel filmpjes gemaakt. Veel mensen kennen al het filmpje waarbij je met aandacht moet tellen hoeveel keer een bal wordt overgegooid. In een ander filmpje wordt gevraagd je aandacht te richten op een Skoda. Kijk zelf maar eens:
Ken je het filmpje over basketballen nog niet en wil je deze ook nog graag zien?
Of ken je versie 1.0 en heb je de ge-update versie 2.0 nog niet gezien?
Grijp dan nu je kans:
Focus is de sleutel.
NLP gaat over bewust sturen op je resultaten.
- Waar ben je ook alweer op uit?
- En hoe zorg je ervoor dat je je doel bereikt?
- Herinner je je nog de 5 grondbeginselen van succes nog?
Wil je echt je doel realiseren dan geldt: “het belangrijkste eerst” en……alles wat niet belangrijk is niet.
Totdat je je doel hebt bereikt. Tevreden bent met je resultaat. En je je succes kunt vieren.