Anker als hulpbron
Zelf je stemming bepalen.
Met ankeren is het eenvoudig om jezelf in een vermogende stemming te brengen. Waar en wanneer je maar wilt.
- Overkomt het je wel eens dat je zenuwachtig bent voor een belangrijke gebeurtenis?
- Zijn er wel eens momenten dat je graag over meer zelfvertrouwen wilt beschikken?
- Ben je wel eens gespannen terwijl je liever ontspannen zou willen zijn?
- Of heb je wel eens een gebrek aan energie en zou je graag een gezond ‘blikje energie’ willen opentrekken?
- Merk je dat je soms in een prettige stemming verkeert en dat deze zomaar omslaat door iets wat er gebeurt?
- En weet je dan ook waar dat aan ligt zodat je weer een positieve stemming kunt genereren?
Met de techniek van ankeren kun je leren je stemming te sturen. Je kunt negatieve stemmingen neutraliseren. En je kunt positieve stemmingen tot je beschikking krijgen waar en wanneer je maar wilt. Wil je weten hoe?
Het Pavlov effect.
Een anker is in Jip en Janneke taal een stimulus-response reactie. Het wordt ook wel een geconditioneerde reflex genoemd. Als ik de naam Pavlov laat vallen dan gaat er vast wel een belletje bij je rinkelen? Wat doe je trouwens als de deurbel gaat? Je loopt naar de deur om open te doen zonder daar eerst over na te denken. Het grootste gedeelte van ons gedrag wordt bepaald door dit soort Pavlov reacties. Zonder dat we erbij stil staan. Vaak hebben mensen (onbewust) negatieve stemmingen geankerd. Iemand fronst bijvoorbeeld zijn wenkbrauwen en de gedachte komt bij me op: ‘Oh oh, wat is hier mis’? Als blikken kunnen doden dan wordt het leven een zinkend schip.
Gelukkig hebben we ook veel positieve ankers in ons leven. Die geven steun en houvast. Want als ik een reggaenummer van Bob Marley hoor dan word ik spontaan vrolijk. Ken jij ook van die muzieknummers die een specifieke stemming bij je oproepen? Een favoriet liedje dat je hoorde toen je voor het eerst verliefd werd misschien? Het werkt trouwens ook zo met koppelingen met gevoel, reuk, smaak en natuurlijk met beeld. Stel je eens voor dat je de geur ruikt van de parfum van je geliefde. Of hoe voelt het als je doet alsof je een baby vasthoudt (zeker als het je eigen kind is).
En wat te denken van een mooie vakantiefoto met uitzicht vanaf de wc op La Palma. Ik krijg weer helemaal dat vakantiegevoel. Heerlijk!
Reclame pakt je in!
Je zou het ook het Zwitserleven gevoel kunnen noemen. Want in de reclame hebben ze de techniek van het ankeren goed begrepen. Heineken koppelt bier (stimulus-response) aan het liedje: “what a wonderful world”. Nou, dat heb ik nog nooit horen zeggen door iemand die is doorgezakt en een kater heeft. Via Neuromarketing word je continu beïnvloed zonder dat je het door hebt. Wat leer je van deze animatie:
Vlak voor de kassa in de supermarkt liggen vaak ‘snoepkoopjes’. Je ziet iets lekkers liggen, het water loopt je in de mond (woef, Pavlov!) en veel mensen kopen het zonder dat ze bewust in de gaten hebben hoe ze zijn verleid om iets te kopen. Zo wordt onbewust bij mensen een koopstrategie geïnstalleerd: “zien = kopen”. Als je je laat verleiden dan denk je vaak niet meer na: “is dit goed voor me?” en “heb ik dit nodig?”.
Vroeger werden zelfs beeldjes in films gemonteerd die je bewust niet kon waarnemen en door je onbewuste wel werden geregistreerd. Kon het zo maar zijn dat je in de pauze een flesje cola zag staan en je spontaan trek kreeg en een flesje kocht. Inmiddels is deze reclame truc verboden.
Stappenplan om te ankeren.
Het navolgende filmpje legt je in een notendop uit hoe een anker wordt geplaatst:
Een gratis hulpbron.
Binnen de NLP gebruiken we ankers op een ecologische manier. Oftewel win-win voor jou en de ander. Een bewust gecreëerd anker is een hulpbron die je kunt inzetten om van je huidige stemming in een gewenste stemming te komen. Zo wordt het makkelijker lastige situaties te overwinnen en om doelen te bereiken. Ankers werken zo sterk omdat ze buiten het denken om werken.
Voorwaarde is wel dat iemand zichzelf toestaat om te associëren. Dat betekent in staat te zijn een ervaring met een positieve stemming volledig opnieuw te beleven. Zien wat je toen zag, horen wat je toen hoorde en vooral voelen wat je toen voelde. Als je gaat nadenken over een ervaring dan neemt de intensiteit van de stemming recht evenredig af. En dat is met name jammer met positieve stemmingen.
Soms hebben mensen eerst weer te leren om gevoelens krachtig te ervaren. Kinderen zijn daar mooie voorbeelden van en het helpt ook om tijdens het oefenen van het ervaren van positieve stemmingen te doen alsof. Want één ding is zeker. Ieder heeft dit vermogen.